Yoga

Stärk din kropp på ett naturligt sätt

Yoga är något man kan börja med när som helst och utöva under hela sin livstid. Du kan yoga sittandes på en stol ståendes eller på en Yogamatta. Det finns många olika yogaformer. Man blir aldrig fullärd, det är enkelt att utöva.
Det yttersta målet med yoga har traditionellt beskrivits som frihet, frigörelse, men en entydig beskrivning av vad detta innebär är inte möjlig; det beror på vilken praktisk, filosofisk eller andlig tradition man utgår ifrån. Det kan beskrivas som en absolut frihet. 
Eller att yogan skapar förening. Yogan utövas även för att minska stress och hålla kroppen smidig, och öka välbefinnande och hälsa. 

Allmänt sagt om Yoga:
-Yoga ger mer styrka, större smidighet, bättre balans, större kroppskännedom, inre stillhet och avslappning.
-Yoga ger bättre fungerande matsmältning, starkare nervsystem, och förbättrar blodcirkulationen.
-Yoga är bra mot stress, man lär sig att bättre lyssna till kroppens signaler och man sover bättre.
-Yoga lär dig styra din andning och ger dig därmed bättre kontroll på sinnet.
-Yoga korrigerar ofta felställningar och obalanser i kroppen och gör att värk och spänningar i rygg, axlar, nacke och huvud blir avsevärt mindre och kan försvinna helt.

MEDI-Yoga är en lugn och inkännande Yoga som med fördel kan utföras på stol. Detta gör att dina förkunskaper kring yoga inte behöver vara så stora. Vi kommer även att prova på traditionell kundaliniyoga. Efter veckan kommer du att ha många redskap som gör att du kan yoga på egen hand hemma. Vi kombinerar yogan med meditationer av varierande slag. Har du mer erfarenhet kan jag lova att du även får ut maximalt av yogan. Vi Yogar på morgonen till soluppgången endera på taket till ett av husen eller så går vi ner till stranden. Vid strandyoga finns möjlighet till ett uppfriskande bad efter yogan.

KundaliniYoga denna yogaform erbjuder kraftfulla tekniker som snabbt återställer din kropp och själ i balans. Kan även hjälpa oss att bättre hantera stressen i vardagen. kallas ofta för medvetenhetens yoga Medveten närvaro. Du behöver inte vara vältränad eller vig eftersom yoga individuell och man börjar precis där man befinner sig.

Klassisk yoga i tradition av Krishnamacharya präglas av lyhördhet, lagom utmaning och en variation i hur yogans verktyg används så att alla kan hitta ”sin yoga”. Varje yogapass  innehåller asana i vinyasaflöden, dvs fysiska övningar där rörelse och andning synkroniseras i ett flöde, pranayama (andningsövningar), dhyanam (meditation), mantrasång samt yogans filosofi och hur den kan användas i vardagen. En yoga som vill ge glädje, självacceptans och hälsa på alla plan.

Tomas Frankell-yogalärare

Tomas Frankell introducerade kundaliniyoga i Sverige under 1980 och 1990-talet och startade den första lärarutbildningen för kundaliniyogalärare. I slutet av 1990 talet startade han sin egen yogaskola – Livsyogan som kombinerar yogans verktyg med intuitionsutveckling och självkännedom.

Lotte Wemmenborn-yogalärare

Lotte Wemmenborn är yogalärare och sjukgymnast. Hon har studerat klassisk yoga i mer än 12 år i Sverige och internationellt. Hon leder inspirerande och omtyckta yogakurser och retreater i Höga Kusten-området (Norrland) i allt från rehabyoga och fysiskt utmanade yoga, pranayama och yogafilosofi. Yogan i teori och praktik kommer att utgå från ett tema som guidar dig i en process under veckan. Tema ”Energi och stresshantering” är fokus i maj och berör ämnen som stress, vitalitet, vila. Temat i oktober är ”Personlig utveckling med yoga” där du får ta del av yogasutras verktyg för en inre resa mot ett mer glädje.

Alla övningar anpassas till den enskilda individens förutsättningar, så långt det är möjligt i grupp. Varje dag får du lära mer om yogans vardagsnära visdom för ett liv med harmoni i kropp och ”knopp”.  Det finns också möjlighet till privatlektioner under veckan. 

Jörgen Åhsberg-yogalärare

2004 blev yogan en del av mitt liv.
Efter regelbundet utövat yoga  på Värnamo yogainstitut så kände jag att ville fördjupa mig så jag gick Kundaliniyogalärarutbildning enl. Yogi Bhajan 2015-16. Jag har även gått utbildning till instruktör i medicinsk yoga 2017, och håller på med min gongutb. via Gong Academy. Har sedan 2016 en terminskurs på  Värnamo yogainst. som går under namnet Rygg & Stress som har allsidiga på övningar för rygg, axlar och nacke med olika andningsövningar och meditationer.
Under din vecka här blir yoga, vandring och hälsosam mat en härlig kombination som förenar kropp, sinne och själ.

Ingrid Wikström-yogalärare och gong

2012 började jag utbilda mig inom den medicinska yogan en yogaform som används inom sjukvården och där det forskas intensivt för att se hur yogan kan få effekter på läkande och tillfrisknande men inte minst en bättre livskvalité. Yogaformen har sitt ursprung ur kundaliniyogan som är en mjuk och inkännande yogaform. Jag har även utbildat mig inom Gong spelande sk .gongbad dvs en stor metallplatta på vilken man spelar då deltagaren ligger avslappnade.

Johanna (Joke) Eggenkamp-yogalärare och gong

Johanna (Joke) Eggenkamp , en energivarelse i världen. 
Bor och arbetar i Värnamo som yogalärare (sedan 2009), är utbildad lärare i Mediyoga och Kundaliniyoga enl. Yogi Bhajan , gongmästare (sedan 2012) och sjukgymnast (sedan 1980). 

Att förena kropp, sinne och själ, att bli MEDVETEN , det vill jag gärna lära dig. Att ge dig verktyg för att arbeta med denna process. Att kunna vara yogisk i vardagen, att vara ärlig mot dig själv, att vara ditt sanna jag. Min förhoppning är att du under denna vecka kommer ett eller flera steg närmare ditt sanna jag. En vecka just för DIG!